Om WCR

tisdag 31 maj 2011

Mölndal Outdoor Triathlon!

    Bilen lastad för Triathlon
Idag är det svårt att hitta kroppsdelar som inte värker och gör ont. På måndags kvällen var det dax för mitt första Triathlon någonsin. Mölndal Outdoor arangerade ett mini Triathlon på 400m simning, 20 km cykling och 5 km löpning. Ett riktigt kul initiativ för att få prova på hur det kan fungera på riktigt.
Kl. 17.15 hämtade jag upp Öberg för vidare färd ut mot Mölnlycke och Råda Säteri där kvällen aktivitet skulle hållas. Väl på plats möte vi även upp Pierre, Alecs ny funna vän genom "mamma-gruppen" Jo, kan tyckas lite gay men så är nu fallet.


Ombytta och klara med våtdräkt från topp till tå gick så starten kl. 18.30 i varma Rådasjön som dagen till ära uppmätte 15 grader. 
Med en total urusel simteknik halkade genast undertecknad efter och fick snart se förste man redan vara uppe ur vattnet innan jag själv ens doppat tån. Alec som inte heller han kunde glänsa med sin simteknik blev även han efter och fick börja med att jaga.

Växling från simning till cykling
Full fart iväg för att jaga ikap Öberg













Med Alec en 20-30 sekunder före mig i växlingen till cykel kund jag med en något mer effektiv växling ta in en 15-20 sekunder. Väl ute på vårat huvudsegment cyklingen kunde vi genast knapa in ett par placeringar igen. Med stumma lår blev det aldrig någon super fart i cyklingen men ändå godkänt.


Framme vid rundingen stod nu våra närmaste fans och tjoade och tjimade på oss i form av Anna x 2, Ellen, Tilda och Elle.
Ellen som dagen till är blev krönt till förste mästerfotograf hejade samtidigt på sin slitna sambo med något osedvanliga ord som PUSS!! vilket fick denne att hitta nytt mod igen. Väl framme för växlingen till löpning var undertecknad ikapp Öberg och med en något mer effektiv växkling även här kunde jag löpa iväg med någon sekunds försprång ner för grusvägen som snabbt vände uppför bland stentrappor. Då hög det till likt en rävsax i bakbenen och jag stumnade helt. Fick helt enkelt se Öberg segla iväg på fötter likt en gassel och sedan lunka mig igenom de 5 km utan någon som helst löparteknik.

Väl i mål nästan 2 min bakom Öberg möttes man av en klappande och hejande publik som gjorde att spurten uppför sista backen gick något lättare.
Detta var ett väldigt kul avbräck i den dagliga träningen som gjorde att man hittar lite ny inspiration. Ett riktigt kul event som vi hoppas att det kommer bli mer utav då det ev. planeras att köras om ca 1 månad igen.


Pierre, Öberg och Sigge nöjda efter kvällens prestation


1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig kväll.
    Nästa gång kommer det gå bättre.
    Anna kommer nog publicera ytterligare några fina bilder. Ellen hade sett några fina...

    Läste att ni sökte rundor i Göteborgstrakten.
    Lygnens vänner har en del på sin hemsida, http://www.lvg.nu/r_kartor.htm. Finns med kartor och banfrofil.

    /Pierre

    SvaraRadera